the Philosopher's Stone

Har upplevt mycket denna helg.
Jag vet inte om ni skulle se det som något intressant, men för mig har det betytt mycket.
Vi börjar med Fredagens skoldag.

Matten var jobbig, vilket den inte brukar vara, vilket fick mig att tvivla på att jag skulle klara av matte C. (Jag tror att jag är en sån person som lätt kan börja tvivla på mig själv så fort det blir bara lite svårt)
Beviset på min parantes blev när min lärare skulle hjälpa mig.
Ni vet hur det är när man stirrar på samma tal typ tio gånger och förstår inte mer för det.
Det första jag sa när han kom fram till min bänk var "Det kommer aldrig gå med matte C om jag inte ens förstår det här!". Som tur är har jag en sådan lärare som förklarar väldigt bra. Så plötsligt förstod jag allting. 
Det bevisar att egenskapen att ge upp för lätt sällan är positiv. Det gav mig också en tro på att treans matte nog ska gå bra trots allt. Jag hoppas det i alla fall.

Nästa lektion var Idrott. Vi håller på att skapa egna dans-pass på tre minuter. Min grupp ska dansa fuldans och förhoppningsvis kommer det att bli galet roligt för både klassen men framförallt oss! Denna lektionen blev det förstås inte jättemycket gjort. Istället fastnade vi i diskussionen "Vad är bevisen för att Gud finns?". Det är inte klokt hur mycket jag älskar att diskutera sådana frågor. Det är ju något som jag diskuterar med mig själv väldigt ofta och det är roligt att kunna lägga fram mina argument och tankar och sedan få jämföra med andras. Så egentligen spelar det inte så stor roll att det inte blev så mycket dansat. (Förutom det faktum att vi har mer att göra hemma nu...).

Efter Idrotten hade vi Kulturhistoria. Även där blev det filosofiskt. Dock diskuterades det istället med min lärare. Jag skulle stanna kvar och lämna in min uppgift om Universaliestriden och började ta upp saker jag kanske hade missat, vilket leder till att vi kommer in på ämnen som kristendom, liv efter döden och andeväsen. Man skulle kunna se det som konstigt men jag tyckte det var intressant och en väldigt annorlunda upplevelse.

Jag beslutade mig efter skolan för att gå och simma för att rensa hjärnan ett tag. När jag kommer till oasen möter mig i huvudsak två grejer. Den första var att jag hade lyckats tajma Samhälls-ettornas idrottslektion i simning. Inte för att det gjorde mig så mycket men jag lade i alla fall märke till det. Den andra var att det spelades julmusik i omklädningsrummet. Mycket mysigt och gjorde en trött Elin på glatt humör. Så jag simmade mina 1000 meter och var nöjd och glad efteråt. Lyckades till och med hinna köpa en julklapp innan bussen skulle gå.

Sedan bar det alltså av hemåt, direkt upp till farmor för pepparkaksbak och sen vidare till ungdomsgruppen i Solberga. Där blev det innebandy, lek och kycklingsallad. Några utav oss sov över för att nästa dag ha konfirmand-träff. Stort bonus på det var att Daniel gjorde pankakor på morgonen! Sedan kom konfirmanderna inskuttande, vi pratade bland annat om bön och var uppe på ett besök i kyrktornet. Jag och Joel såg en muterad fluga. Fräckt men ganska äckligt/läskigt...

Kände att jag fick till ett snyggt avslut på detta aningen långa inlägg! :)

"Allt måste tas på allvar, ingenting tragiskt" // Elin



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0